Jodoh?

Saat ini
detik ini
tiada lagi seragam tudung putih, bju kurung putih dan kain hijau
tiada lagi baju batik berwarna hijau tua itu
aku kini melangkah ke dunia yang baru


lumrah manusia
bila tamat sahaja alam persekolahan
sibuk bercerita tntang jodoh
wall di facebook juga dipenuhi dgn article2 tntg hati dn perasaan




jikalau diajukn pertanyaan tntg jodoh
aku lah org pertama yg akn melarikn diri
bukn takut
cuma aku sndiri tidak tahu tntg jodohku
yg aku pasti Allah telah menetapkn seorg hmbaNya buatku

ditanyakan pula tntg lelaki idmn
lagi bertambah senyap aku
bahkn bunyi2 yg dihasilkn cengkerik lebih kuat kedengaran
bukn tidak mahu memikirkn
namun ku malu
jikalau aku mmpunyai kriteria lelaki idaman
layakkah aku memilikinya?
adakah aku sudah pon mncapai kriteria2 itu semua untuk menjadi idaman sesiapa shj?

dunia akhir zaman
umat akhir zaman
penuh dgn ujian
tiada boypren dikatakn tidak laku
nmun biarlah kau  ingin menganggap aku tidak laku
kerna ku takut
takut jikalau 'boypren' ku itu nnti buknlah jodoh yg tlh Allah ttpkn ktika ku di Luh Mahfuz
bgaimana dgn jodohku?


mahukah die mnerima ku
sedangkn dia benar2 memelihara dirinya demiku


Diri pndai berkata2 
mungkin ada yg trdetik 
"kau x alami, kau x fhm"


siapa kata aku x mmahami nya?
aku bukn manusia yg lahir trus dcptakan begini
aku juga manusia yg belajar melalui kesilapan yg lalu
kesilapan yg x kn mungkin aku ulangi
cukuplah sekali
x akan ku ulangi




hari ketika menanti ummi dan walid di dalam kereta
tiba2 terdengar lagu without you nyanyian david guetta ft usher
tertarik dgn lirik pada awlnya


I can't win, I can't reign 
I will never win this game 
Without you, without you 
I am lost, I am vain, 
I will never be the same
Without you, without you


mungkin ini merupakan nyanyian penyanyi yang bukan beragama ISLAM
mungkin juga maksud keseluruhan lagu ini berlainan
namun YOU itu aku tujukan buat Allah

di saat ku mengimbas masa silamku
hampir sahaja aku menitiskan air mata
air mata penyesalan
ku rasakan begitu malu dgn Allah
dan seketika aku mencapai al-quran
lantas aku mengalunkan ayat2nya
hati yang pada mulanya gundah gulana
mulai terasa tenang
aku kembali ceria
alhamdulillah
mungkin aku merasakan kisah silamku memalukan
mngaibknku
nmun disbbkn ksilapan lalu
aku kini berada di ats jlnNYA
aku kini berani utk menmpuh ujian NYA

mungkin sahaja jika aku tidak melakukan kesilapan itu dahulu
mungkin aku akan melakuknnya kini
kesilapan mengajar aku erti kehidupan
sesaat kita leka
pantas syaitan mnyuntik kata2
ya, syaitan yg telah berjanji akn menyesatkn umat manusia hingga ke akhirnya

lantas kerana kesilapan dulu
datang sahaja lelaki yg mengajakku 'couple'
alhamdulillah
aku berjaya menepisnya

kerna ku yakin dgnNya
ku yakin bahawa Dia telah menciptakan seorg hmba yg ssuai utkku
berusaha mencari jodoh bukan bererti benar2 mencari
tiada istilah try and error dlm ISLAM
berusaha mencari jodoh bererti berdoa, dan berusaha membaiki diri
kerna jodoh kita sudh ditetapkn

usahlah risau jikalau tidak bertemu jodoh
kerana segalanya di tangan Allah

Dan di antara tanda-tanda kebesaran-Nya, Ia menciptakan pasangan-pasangan bagimu dari jenis kamu sendiri, supaya kamu hidup tenteram dengan mereka, dan Ia menanamkan rasa cinta dan kasih di antara kalian.” (ar-Ruum [30]: 21.)
Jikalau bercouple
adakah kita akan berasa tenteram?
bukn spatutnya tujuan Allah menciptakn kita berpsg2an adlh supaya kita hidup tenteram
ketika berjauhan drpd si dia, tenteram kah kita?
ketika berdekatan, tenteram kah kita?


renungkanlah
meskipun tidak bercouple
jika pernah terdetik begini
muhasabahlah diri kembali
genggamlah cintaNya sbelum sibuk mencari jalan untuk menggenggam cinta hambaNya


"Jagalah Allah
Nescaya Allah akan menjagamu"


"Duhai jodohku, ku sengaja melupakanmu kerana ku ingin memelihara hati kita,
ku ingin menjaga kesucian cintaNya, kerna ku yakin, tiba masanya, Allah pasti akan menyatukan hati kita"

^_^ wallahu a'lam ^_^


Comments

  1. singgah sini. semoga hari ini hari yg indah :)
    awak bdk lepasan SPM ke?
    good entry. bg sy bljr dulu baru kahwin. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. trima ksih =)
      em aah, pnuh dbrn mennti ni..hihi
      em ayat awk yg last tu mksudnye ape?
      kite terlambat pickup plak...

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Nephohilia

Nikmat Itu Bukan Selamanya Milik Kita

Bertubi-tubi