Posts

Superhero

Image
A lot of things been going in her mind
And the quantity of those things keep on increasing day by day
Sometimes she just hope that all of it will be solved one day but yet it doesn't work that way

Her life is kind of messy right now
Single mistake, and she might blew something up
At least that is what she's afraid off

The path
She realized that it wasn't the same with others and will never be
When everyone was taking the the 1st gear, she already needed to gear up to full speed
But still, turning around once in a while is good
To see how far she has become
To see the faces of people around her that has been supporting and believing up until now
They never give up on her
and so does He

Taking a break for a while is fine
To whine for a while is fine
To scream and yell just to lift up the SOB is fine
Scream all you want
Throw away all those negative thinking of yours
Dump all those 'what if' kind of mindset
Trust me dear, it will not take you anywhere

Though she migh…

Believe

Ruthlessly
Being thrown into a dark room
Alone and nothing to hold
No words and you just sit there doing nothing agreeing that everything happened because of you

Silly of you
For not realizing and kept forgetting the fact that everything do happened for a reason
Though it might seems that it was impossible to seek for reason when you're in that kind of state

Days passed by
Months
And suddenly almost a year

Still standing
in one piece

Because 'He will not test what you couldn't bear' (2:286)
And 'Verily after every hardship there is ease' (94:5)

Hamdalillah

Seindah bidadari syurga, yuk?

Image
Dia menoleh ke kanan Terlihat seorang insan  Dan persis sama kisahnya Apa yang dilaluinya Dan dirinya amat memahami apa yang dilalui Hati Allah kurnia Mudah berbolak balik Disebabkan itu perlu selalu mohon moga Allah jaga dan pegang Segumpal darah ini yakni hati Selalu tertanya Mengapa kadang hati ini seakan terlalu lemah Dan tiba-tiba terlebih kuat dari biasa Itulah kuasaNya CiptaanNya 'Aku tengok kau kuat' Dirinya tersenyum saat mendengar ayat ini Bukan sekali dua, tapi banyak kali dilontarkan buat dirinya Tapi sedia maklum apa yang dipamer bukan hakikat sebenar apa yang bergolak di dalam Itu rahsia antara empunya hati dan peminjam hati
Siapa tahu saat insan itu mengukir senyuman mesra, tertawa riang dan seakan apa yang dilaluinya itu langsung tiada kesan baginya, namun sebenarnya dirinya sedang berperang sendirian berbekalkan doa dan keyakinan padaNya 'Saat diri diuji, tahap iman kau yang menentukan dengan cara macam mana kau nak harungi. Iman yang bantu kau tetap kuat…

Nephohilia

Image
Nephophilia is a term given for a person who loves seeing the cloud

Tak sedar bila mula terbit rasa suka
Ada hari yang tersenyum simpul sendirian hanya dengan mendongak ke langit melihat indahnya awan ciptaan Nya

Mungkin kerna seakan terinspirasi
Mungkin kerna seakan ada ibrah disebaliknya

Kadang cerah
Kadang gelap
Meski apa jadi tetap mereka patuh dan akur mengikut aturan Ilahi

Gallery phone penuh dengan gambar langit, awan, pemandangan
Dan kadang ada yang tidak mampu dirakamkan menggunakan lensa kamera
Hanya mata mampu menjadi saksi
Mungkin ada yang seakan hairan
Tapi seandainya mereka juga turut merasa

Benarlah, semua di dunia ini Allah hadiahkan buat manusia
Hanya terpulang buat manusia untuk menghargai dan mengambil iktibar

Bearable burden

Image
Nampak kan
Betapa Allah itu Maha Adil
Maha Mengetahui

Kadang kita merasakan ujian kita lah yang paling berat
Terlalu berat hingga kadangkala seakan sukar untuk bernafas
Sukar untuk mengukir senyuman
Dan kita lebih memilih untuk berpegang dengan mentaliti
'Orang lain tak kan mampu memahami kerna mereka tak mengalami'

Tahu kenapa mereka tak alami apa yang kita alami?
Kerana apa yang kita alami tu hanya mampu dipikul oleh kita
Hanya kita

Tak sedar?
Tak perasan betapa Allah jadikan setiap hambaNya istimewa?

Pandang sekeliling
Betapa ramai lagi insan yang jauh lebih malang dari kita
Betapa ramai lagi insan yang diuji lebih hebat dari kita

Kita
masih punyai keluarga
Masih punya ibu bapa
Masih punya adik-beradik
Masih punya sahabat
Masih mampu bernafas
Masih mampu makan dan minum
Masih mampu tersenyum, tertawa, menangis

Atas satu ujian yang Allah beri, kenapa terus menghukum diri?
Bersyukur dengan setiap ujian
Kerna boleh jadi di sebalik ujian itu terselit rahmat dan kasih sayang dari…

Risk

Life is about taking risk
Either you are brave enough to take the risk or preferred taking the safest way
When you decided to take the risk, be prepared
Not only you're risking yourself physically but also mentally and your heart

The risk you took will either end up with a happy ending
or the other side that sometimes causes your heart
But that's the risk you decided to take
Thus the one who should be blame is you. Only you

A year passes by
You grew up, learning a lots of new things including the reality of life
Not every one understands you
Not every one cares for you as much as you cared for them
That's how life is
But still that doesn't mean that you need to act heartlessly to others
Still in this earth, people who cared for you like how much you do, they exist
Don't stop being you just because some people throw rocks at you and treated you badly
Stop looking at the negative side
Start focusing on things that will urge you to move forward and towards a better yo…

#1

Ketika mana kebiasaannya kau mampu bersabar Ketika mana kau mampu menerima meski ada sedikit rasa tidak puas hati Ketika mana kau cukup kuat menahan ketika insan lain seolah-olah memijak diri
Tetapi tidak kali ini Kali ini cepat sahaja kau melatah Cepat sahaja kau terasa ada yang tidak kena Cepat sahaja kau mendiamkan diri kerana menahan amarah
An emotional week
Ketika mana kau melihat dua insan yang sangat kau sayangi terlantar  Ketika mana kau menyaksikan sendiri dua insan yang terpisah dan tidak mampu untuk bertemu disebabkan tahap kesihatan masing-masing yang membimbangkan Ketika mana kau sendiri terasa letih berjaga untuk menjaga Ketika mana kau melihat raut wajah yang sering tersenyum memberi semangat kelihatan dengan begitu jelas kerisauan di wajahnya Dan apa yang kau mampu buat untuk membantu?
Dan ketika tiba masa kau perlu beransur pergi Tiba masa kau untuk pulang dan kembali meneruskan perjuangan Meninggalkan mereka semua terasa berat, sangat berat Niat di hati ingin terus …