A Day To Remember

Bismillahirrahmanirrahim

22 Disember 2011




Hari bersejarahku
Hari di mana aku makin hmpir mmpu mmndu kereta dgn sndiri
nmun pada hari ini juga aku mmplajari ssuatu



9.00 pagi 



aku djmput
kelihatan 2 org saudari yg ku knlpsti seorg muslimah


ku bersyukur
krna ku merasakan ada org yg boleh aku jdikn teman spnjg kursus
nmun spnjg prjalanan hnyalah alunan2 muzik drpd radio kereta
kereta avanza yg dipandu meluncur lju mnuju stesen LRT Gombak
klihtn 2 org lg saudari yg djmput
seorg brpkaian sprtiku
seog lg kurg smpurna pmakaiannya
hatiku trdetik
"alhamdulillah, tmbh lg sorg"
tidak lgsung trfikir bhwa seorg lagi saudari itu juga bkl mnghulurkn salam prshbtn kpdku

tiba di destinasi 
kami berlima turun
hujan renyai2


aku agak kekok krn byk mata yg mmndg
nmun ku gghkn juga

kami msing2 mndftrkn diri
dn rupa2nya aku dn saudari td itu akn mghadiri kursus yg sma
aku beriring dgnnya


dia mmulakn perbualan
"adik bru hbis skolah eh"


aku mnjwb persoalannya
dn spnjg kursus 3 jam itu
aku dpati saudari ini amat baik
meskipun dia mungkin blum spurna pmakaiannya
nmun hatinya msih baik

kami diberikan rehat stlh 3 jam menadah telinga
aku beriringan dgn saudari itu ke kafe


biarpun bru shj kenal
nmun saudari itu mnghulurkn roti kpdku


aku trpaku
betapa cpt dia mesra dgnku
spnjg di kafe kami berbual
rupanya saudari itu wajar ku gelar kakak
wlaupun seketika
aku juga terasa selesa brkwn dgnnya
tidak sgn ku bercerita dgnnya
dia juga sudh mula mengusik2 aku
"alhamdulillah ya Allah, ade jgk org yg boleh dijadkan teman"

selesai mkn dn solat
kami msuk smula ke dlm dwn ceramah
pd sesi pertama aku dduk di hdpn kakak itu
tp kali ini dia mngajakku dduk di sblhnya


pada mulanya aku bkl dduk brseblhn dgn seorg llaki
tp aku hnya mmndg sepi krusi itu
kakak itu seolah2 mmahamiku
"seganlah tu, x pelah, dduk tmpt akak ni"
aku trsnyum kambing
alhamdulillah skali lg ya Allah krn mngurniakn seorg kakak yg mmhami hatiku dn thp kesegananku ^_^



tepat jam 4 tamat sesi kedua
kami keluar dn mnuju ke kaunter utk mndftr kluar
di situ kami trserempak dgn saudari yg awl skali ku jumpa
ku trsnyum msra padanya
dgn beranggapan dia juga psti akn snyum mlihtku
nmun anggpn ku meleset jauh skali
dia mlihtku dgn pndgn yg sukar ku tfsirkn
pndgn yg x snggup aku hadiahkn buat insan sprtinya yg dilindungi dn diberi hidayah oleh Allah
aku kcewa, bnr2 kcewa
mngapa sebegitu pndgnnya??
ku mula sedar


pakaian kita tidak mlmbgkn akhlak kita, 
tidak mnrcerminkan pribadi kita  


meski kita bertudung labuh sekalipun  




itu tidak akn mnjamin tmpt kita disyurga
dn hari itu juga aku bnr2 yakin


ISLAM itu indah
nmun umat ISLAM itu sndiri yg mngotorinya dn mncemarkn nama ISLAM




ISLAM itu suci
nmun kerana tgkh laku umatnya
ISLAM dipndg keji


dn kitalah yg mmbwa imej ISLAM itu


jikalau buruk akhlak kita
maka org yg bukan beragama ISLAM akn mmndg ISLAM itu juga buruk


sdrkh kita bhwa sbnrnya tanggungjwb yg kta pikul amat berat


bukan skdr kita ISLAM pd IC
buktikn kita adlh sebaik2 umat..
yg bertnggungjwb mneruskn dkwh Rasulullah yg trhnti disaat kewafatannya


jgnlah mmndg seseorg itu pd rupa prsnya
nmun selamilah hatinya


meskipun dia tidak smpurna menutup auratnya
siapa tahu hidayah Allah belum tiba buatnya


dn mungkin satu hari nnti apabila hidayah itu tiba
dia akn lbih baik, thiqah drpd kita




dn igtlah hidayah drpd Allah boleh ditariknya bila2 masa
itu semua kuasaNYA
oleh itu, jgnlah sombong


jgnlah berbangga dgn ibadah yg sudah kau lakukn hingga kini kerana


masuknya kita ke syurga bukan kerana amal yg kita sudh lakukn,
masuknya kita ke syurga krn keredhaan drpdNya



waallahu a'lam

Comments

Popular posts from this blog

Nephohilia

Nikmat Itu Bukan Selamanya Milik Kita

Bertubi-tubi