Skip to main content

Bro and sis, stop it will you?

What is people problem with words?
When you're too happy, you say nice words and sometimes promised all the happy ever after thingy
And when you're upset, you use harsh words and even cursed like no one ever felt misery and despair
Dan Allah lahirkan manusia itu semuanya berbeza-beza
Beza sifatnya
Beza tingkah lakunya
Tetapi tetap sama, semua punya akal yang sihat untuk berfikir *kecuali untuk sesetengah situasi

Cuba bayangkan
Situasi 1:
Kereta yang dipandu begitu lambat sehingga melambatkan pergerakan kita

Situasi 2:
Kereta yang masuk simpang tanpa memberikan lampu isyarat

Situasi 3:
Insan yang melakukan kesilapan kecil tanpa disengajakan

Ketiga-tiga situasi ini, apa biasanya reaksi atau kata-kata yang akan dihamburkan?

Jawapan:
1."Eh, lembabnya kereta ni, apa ke bodoh sangat"
2. "Eh, pekak ke? Saya cakap lain, lain yang awak buat"

Biasa dengar dengan jawapan-jawapan ini?
Atau anda sendiri pernah mengeluarkan kata-kata ini?

Wallahi,
Bila mana Allah kurniakan akal, gunakanlah ia sebaiknya

"Those filthy words that came out from your mouth is a prove that there were no sign of brain usage during the action" (SA, 2016)

Kata mudahnya, siapa yang kurang bijak sebenarnya
People who uses their brain, will never say those kind of things
People who have brain, will actually think first before they actually say any words

Terlajak perahu boleh diundur
Terlajak kata buruk padahnya

Every words that came out from our mouth is a du'a
A du'a that we sent to Allah for us
So means that, we are actually saying those filthy words to us

Want to me more dumb than we already are?
If its a yes, go ahead, continue cursing and maki hamun other people and show that we have no brain at all

To restrain ourselves from saying mean words is pretty much a difficult job to do
But that's why there's a hadith;

Narrated by Abu Hurairah that the Messenger of Allah (sal Allahu alaihi wa sallam) said: "A strong man is not the one who wrestles others; rather, a strong man is the one who controls himself at times of anger.” [The Book of Al-Birr: Sahih Muslim]

Islam is the most gentle and purest religion
Never intrude it by showing bad behaviours and examples

When you're angry, count to 5 and istighfar
When you're about to burst, think yourself in a situation that you were the one who is being cursed
(sakitnya tu disini) 

Kata ibarat pedang yang tajamnya bisa membunuh lawan
Kata-kata yang berhikmah menyedarkan kita
Kata madah pujangga bisa menjadi pedoman manusia
Jagalah bahasa kata kita
Jangan disalah guna

It is not easy, I know
But bare with it, pahala banyak woo tahan sabar =)

Comments

Popular posts from this blog

Bearable burden

Nampak kan
Betapa Allah itu Maha Adil
Maha Mengetahui

Kadang kita merasakan ujian kita lah yang paling berat
Terlalu berat hingga kadangkala seakan sukar untuk bernafas
Sukar untuk mengukir senyuman
Dan kita lebih memilih untuk berpegang dengan mentaliti
'Orang lain tak kan mampu memahami kerna mereka tak mengalami'

Tahu kenapa mereka tak alami apa yang kita alami?
Kerana apa yang kita alami tu hanya mampu dipikul oleh kita
Hanya kita

Tak sedar?
Tak perasan betapa Allah jadikan setiap hambaNya istimewa?

Pandang sekeliling
Betapa ramai lagi insan yang jauh lebih malang dari kita
Betapa ramai lagi insan yang diuji lebih hebat dari kita

Kita
masih punyai keluarga
Masih punya ibu bapa
Masih punya adik-beradik
Masih punya sahabat
Masih mampu bernafas
Masih mampu makan dan minum
Masih mampu tersenyum, tertawa, menangis

Atas satu ujian yang Allah beri, kenapa terus menghukum diri?
Bersyukur dengan setiap ujian
Kerna boleh jadi di sebalik ujian itu terselit rahmat dan kasih sayang dari…

Seindah bidadari syurga, yuk?

Dia menoleh ke kanan Terlihat seorang insan  Dan persis sama kisahnya Apa yang dilaluinya Dan dirinya amat memahami apa yang dilalui Hati Allah kurnia Mudah berbolak balik Disebabkan itu perlu selalu mohon moga Allah jaga dan pegang Segumpal darah ini yakni hati Selalu tertanya Mengapa kadang hati ini seakan terlalu lemah Dan tiba-tiba terlebih kuat dari biasa Itulah kuasaNya CiptaanNya 'Aku tengok kau kuat' Dirinya tersenyum saat mendengar ayat ini Bukan sekali dua, tapi banyak kali dilontarkan buat dirinya Tapi sedia maklum apa yang dipamer bukan hakikat sebenar apa yang bergolak di dalam Itu rahsia antara empunya hati dan peminjam hati
Siapa tahu saat insan itu mengukir senyuman mesra, tertawa riang dan seakan apa yang dilaluinya itu langsung tiada kesan baginya, namun sebenarnya dirinya sedang berperang sendirian berbekalkan doa dan keyakinan padaNya 'Saat diri diuji, tahap iman kau yang menentukan dengan cara macam mana kau nak harungi. Iman yang bantu kau tetap kuat…

Believe

Ruthlessly
Being thrown into a dark room
Alone and nothing to hold
No words and you just sit there doing nothing agreeing that everything happened because of you

Silly of you
For not realizing and kept forgetting the fact that everything do happened for a reason
Though it might seems that it was impossible to seek for reason when you're in that kind of state

Days passed by
Months
And suddenly almost a year

Still standing
in one piece

Because 'He will not test what you couldn't bear' (2:286)
And 'Verily after every hardship there is ease' (94:5)

Hamdalillah