Skip to main content

Are you sure you are a LEADER?

Bila merasakan kau terus-terusan melakukan kesilapan
Bila seakan-akan segala yang dipertanggung jawabkan kepada kau berada di luar kawalan

Dan kau tertanya mengapa dan di mana salahnya

Dan ada satu suara berbisik, mungkin diri kau sendiri yang menjadi punca
Kerana khilaf diri, kerana diri yang terlalu banyak dosa

Dan sekali lagi diri tertanya
Mengapa pada awal lagi kau tidak menyerahkan kuasa
Dan sehingga tahap ini baru kau merasakan penyesalannya

Tapi kau lupa
Atas sebab apa kau menerima tawaran itu pada satu ketika dahulu
Kau patah semangat memikirkan tiada perubahan baik yang kau bawa sepanjang kau memegang amanah itu

Tapi apa kau fikir semuanya akan menjadi lebih baik SEANDAINYA bukan kau yang memegang amanah itu?

Seandainya...hanya seandainya

Jangan kata kau mempersoalkan taqdir Allah
Jangan kata kau menyesali keputusan yang telah Allah pimpin
Being a leader does not mean that you're already perfect
It is just an opportunity that He gave for you to become a better man
It is not just you who is fixing others, it is not just you who is teaching others, but the one who is also being fixed and tought was you
You, who is not a flawless man
You, is a man who makes mistakes and keep on doing the same one on and on
Before leading others, lead yourself to be a stronger person
Before leading others, lead yourself to be a better person
Before leading others, lead yourself to trust Him in every steps that you take
and when you succeed in leading yourself, He will take care everything for you
Dia memilih dikau dengan asbab yang cukup kukuh
Yakinlah dengan Nya

Comments

Popular posts from this blog

Bearable burden

Nampak kan
Betapa Allah itu Maha Adil
Maha Mengetahui

Kadang kita merasakan ujian kita lah yang paling berat
Terlalu berat hingga kadangkala seakan sukar untuk bernafas
Sukar untuk mengukir senyuman
Dan kita lebih memilih untuk berpegang dengan mentaliti
'Orang lain tak kan mampu memahami kerna mereka tak mengalami'

Tahu kenapa mereka tak alami apa yang kita alami?
Kerana apa yang kita alami tu hanya mampu dipikul oleh kita
Hanya kita

Tak sedar?
Tak perasan betapa Allah jadikan setiap hambaNya istimewa?

Pandang sekeliling
Betapa ramai lagi insan yang jauh lebih malang dari kita
Betapa ramai lagi insan yang diuji lebih hebat dari kita

Kita
masih punyai keluarga
Masih punya ibu bapa
Masih punya adik-beradik
Masih punya sahabat
Masih mampu bernafas
Masih mampu makan dan minum
Masih mampu tersenyum, tertawa, menangis

Atas satu ujian yang Allah beri, kenapa terus menghukum diri?
Bersyukur dengan setiap ujian
Kerna boleh jadi di sebalik ujian itu terselit rahmat dan kasih sayang dari…

Seindah bidadari syurga, yuk?

Dia menoleh ke kanan Terlihat seorang insan  Dan persis sama kisahnya Apa yang dilaluinya Dan dirinya amat memahami apa yang dilalui Hati Allah kurnia Mudah berbolak balik Disebabkan itu perlu selalu mohon moga Allah jaga dan pegang Segumpal darah ini yakni hati Selalu tertanya Mengapa kadang hati ini seakan terlalu lemah Dan tiba-tiba terlebih kuat dari biasa Itulah kuasaNya CiptaanNya 'Aku tengok kau kuat' Dirinya tersenyum saat mendengar ayat ini Bukan sekali dua, tapi banyak kali dilontarkan buat dirinya Tapi sedia maklum apa yang dipamer bukan hakikat sebenar apa yang bergolak di dalam Itu rahsia antara empunya hati dan peminjam hati
Siapa tahu saat insan itu mengukir senyuman mesra, tertawa riang dan seakan apa yang dilaluinya itu langsung tiada kesan baginya, namun sebenarnya dirinya sedang berperang sendirian berbekalkan doa dan keyakinan padaNya 'Saat diri diuji, tahap iman kau yang menentukan dengan cara macam mana kau nak harungi. Iman yang bantu kau tetap kuat…

Believe

Ruthlessly
Being thrown into a dark room
Alone and nothing to hold
No words and you just sit there doing nothing agreeing that everything happened because of you

Silly of you
For not realizing and kept forgetting the fact that everything do happened for a reason
Though it might seems that it was impossible to seek for reason when you're in that kind of state

Days passed by
Months
And suddenly almost a year

Still standing
in one piece

Because 'He will not test what you couldn't bear' (2:286)
And 'Verily after every hardship there is ease' (94:5)

Hamdalillah