Selagi Kaki Belum Jejak ke JannahNya

Bismillahirrahmanirrahim

Mengimbau kembali saat awal2 mempelawa sahabat
Ketika itu cuti 3 bulan, cuti yg sangat lama.
Namun kerna kesibukan * ceehh
3 bulan itu terasa sgt sekejap

Dulu ketika sem 1, antara kami hanya seorg yg upgrade level,
aku bkn tidak mahu tp seolah2 bibirku trkunci utk mempelawa sahabat2 yang terdekat terutama roomate,
jd cuti 3 bulan cuba dimnfaatkan.

Pelawaan yang bukan secara terus sebenar-benarnya,
bkn aku yg benar-benar membuatkannya tertarik,
tetapi kerna hidayah dr Allah,
dan Allah memilihku menjadi pembimbingnya * hakikatnya aku juga masih dibimbing.

Ketika bulatan gumbira tmpoh hari,
aku brtnyakan ttg tajuk dn sbgainya,
aku beranggapan tugas naqibah dan murabbi itu sama,
sama seperti ketika di bangku sekolah.
Namun jangkaan ku sama sekali meleset.
Tidak sama.
Kerna kali ini ia lebih serious.
Kerna kali ini org yg dipimpin adlh yg benar2 memilih utk dipimpin bkn kerana sekolah mewajibkan.

Mulai hari itu, terasa bahu ku lebih berat.
Terasa berdebar2. Sungguh laju.
Trasa hidup ini perlu di uruskan sebaiknya.
Kerna aku perlu memimpin sahabat2ku menguruskan diri,
jikalau aku sndiri kusut masai,
bagaimana sahabtku mahu tsiqah? kn2?





Rasulullah bersabda dalam hadits yang shahih:
مَنْ يُرِدِ اللهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقِّهْهُ فِي الدِّيْنِ
“Siapa yang Allah kehendaki kebaikan baginya, Allah akan faqihkan (pahamkan) dia dalam agamanya.”
(Muttafaqun ‘alaihi)




Syurga Itu sangat Dekat.
dan Syurga itu Pasti
kerna Janji Allah itu pasti!
Teruskan melangkah, biarpun lebih lambat dari sang siput sekalipun,
Allah tahu setiap apa yang ada di lubuk hatimu dan Allah pasti akan membantu =)

WALLAHUL MUSTA'AN

Wallahu a'lam.

Comments

  1. susah nak bacalah ,, back ground lebih menyerlah,, takut tak tersampai maksud asal

    ReplyDelete
  2. anonymous, jazakillahu khair atas teguran. =)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Nephohilia

Nikmat Itu Bukan Selamanya Milik Kita

Bertubi-tubi